miercuri

Summer program

Miercuri, 4 iulie 2006

Acum două zile a plecat şi I. în vacanţă...A. a fost o foarte bună colegă şi a ajutat-o să meargă şi la gară (avea multe bagaje). Ar fi plecat de o săptămână, dar mai avea de recuperat două zile...am preferat să le recupereze ca să îi pot da salariul întreg. De acum încolo, efortul meu va creşte - tocmai reuşisem să ajungem la 40 de ore de ABA pe săptămână (40 de programe pe o sesiune). Am început să îmi adaptez strategiile pentru M. cu elemente pe care nu le-am citit nicăieri. De exemplu, dacă vreau să îl aduc la măsuţă şi urmează un program pe care de obicei nu îl face prea uşor sau protestează, inversez instantaneu ordinea programelor şi fac un program de potrivire (acum am ajuns la potrivire de fotografii iar un altul este de potrivire de litere, a masterat Matching colours şi Matching shapes pe care le-am scos în generalizare). Sau, fac Block imitation, pentru că şi construcţia de cuburi a început să i se pară uşoară şi nu mai protestează (aici, un element ciudat este că programul merge cu oricine altcineva în afară de A.). După ce introduc programul mai uşor, îl acceptă şi pe cel mai greu...el lucrează un grup de programe (4-5 odată), niciodată nu pleacă de la masă după unul singur.
Avem însă şi programe care nu merg. Cea mai mare amărăciune este că Verbal imitation nu merge absolut deloc. În iunie repeta silabe cu "t" prin casă şi am băgat repede imitaţia verbală în program - dar imediat cum am băgat-o, nu a mai repetat nimic la comandă. Iar programul Language promotion mă enervează deja...l-am făcut de atâtea ori, şi cu râs şi cu joc şi în toate felurile...nu iese nici un sunet de la el (şi de fapt, nu înţeleg de ce se introduce mereu această formulă cu "trece baba/moşul prin salon şi apasă pe buton"...de ce ar trebui să fie o formulă magică? nici eu nu m-aş înebuni după programul ăsta dacă aş fi în locul lui M.)
Alt program care nu merge este Receptive body parts. Pentru mine este din nou o surpriză: el ştia părţile corpului până astă-iarnă, nici nu mi-am dat seama când le-a pierdut. Acum la predări arată ce i se cere, dar la Random rotation nu merge, le arată la nimereală. Trebuie să fie o greşeală pe undeva, dar nu ştiu unde este.
Şi cu toilet trainingul suntem în impas - nu am reuşit să trecem mai departe de stat pe scaunul de toaletă oricât de mult, fără să se producă însă nici un "eveniment". Am citit de câteva zeci de ori trainingul şoc pe care l-a făcut shakalu şi, deşi mi se pare coerent, nu îndrăznesc să îl aplic la M. Nu ar avea cine să îl aplice în afară de mine, acum nu mai este decât A. pe lângă noi şi aşa va fi toată vara. Deocamdată am observat că de afară vine cu Pampersul uscat - deci se cenzurează. O să încerc să îl scot în parc fără Pampers, o oră-două cât stă va învăţa să se controleze.
A început să fie deja foarte cald....seara, după ce îl duc la culcare şi adoarme singur, stau până la la miezul nopţii şi frunzăresc programele lui sau manualul ABA. Mai este un manual tradus de alţi părinţi, Mariposa School, care mi se pare prea avansat pentru noi în stadiul în care suntem - am citit acolo despre formarea propoziţiilor, iar noi nu reuşim să imităm nici silabe. Uneori, când citesc seara, bi mă vede pe mess şi mai vorbim despre ce face fiecare...i-am spus că încep tratamentul homeopatic, dar ea a auzit de undeva că homeopatia ar fi totuna cu vrăjile... eu am citit destul de mult despre terapii alternative şi cred că homeopatia nu poate fi calificată drept magie. Am făcut rost de remedii dar şovăi să i le dau, ideea cu uitatul a tot ce a învăţat în două luni mă sperie.

Niciun comentariu: