duminică

Generalization: order and combinations (I)

Duminică, 5 mai 2007

Practica ordonată a generalizării ne-a învăţat pe mine şi pe No3 că există o mulţime de dedesubturi şi de trucuri. Am auzit de copii care generalizează singuri (norocul părinţilor!) însă în cazul nostru nu este deloc aşa. M-am felicitat de multe ori în ultimele şase luni pentru ideea de a fi angajat un tutore pentru generalizare, mai ales de când a crescut foarte mult baza achiziţiilor mi-ar fi fost imposibil să le generalizez singură. Acum am şi eu sesiuni separate pe lângă No3, şi tot nu este de ajuns...
M-a întrebat o mămică din reţea care este ordinea în care fac generalizările pentru un program masterat. Noi procedăm aşa: întâi introducem generalizarea de persoană (asta merge la noi automat) şi de stimul (la masă, la sfârşitul programelor curente). Apoi, cel mai uşor este de introdus generalizarea de distanţă (se poate construi ca un joc, cu creşterea treptată a distanţei). Generalizarea de distractor (zgomote de fundal) am introdus-o de la un moment dat, dar cu limite (televizor în surdină sau fereastra deschisă). Generalizarea de locaţie, următoarea pe listă, are două secţiuni: generalizare în interiorul apartamentului (asta merge repede) şi cea de afară (aici am avut surprize mari: în mediu se concentrează greu pentru că sunt prea mulţi distractori). În fine, cea de SD a mers la noi cel mai încet, în sensul că orice modificare a comenzii iniţiale trebuia predată cu mare atenţie şi exersată de mai multe ori. În orice moment al programului pot să apară surprize: modificarea poziţiei unor obiecte ducea la eşecuri în etichetarea lor (de exemplu, bijuteriile dacă sunt purtate de cineva). Iar la generalizarea de format nu am ajuns încă :).

Niciun comentariu: